حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024 ساعت ×
مراسم ترحیم و یادبود
۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸
پاسخ به سوالات شرعی در موضوع مراسم ترحیم و یاد بود مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

مراسم ترحیم و یادبود

سوال: آیا زن هایی که گیسوان خودشان را در مصیبت قیچی می کنند یا می برند کفّاره بر آن ها واجب می شود؟ اگر برای اصلاح کردن یا زینت دادن این عمل را انجام دهند کفّاره دارد یا نه؟

جواب: قیچی گیسوان در مصیبت و اصلاح مو جهت زینت کفّاره ندارد. والله العالم.

 

سوال: پول هایی که برای برگزاری مراسم ترحیم خرج شده است از کجا تأمین شود؛ از اصل ترکه یا از ثلث؟ (اطعام، کرایه اتوبوس، چاپ اعلامیه ترحیم، خرج مسجد محل برگزاری مراسم، مزد و انعام افراد خدمت کننده در مراسم ترحیم از قبیل: قاری قرآن، موزع قرآن، چای ریز، آشپز، نوحه خوان، سخنران و…).

جواب: اگر متوفّی وصیت کرده که مراسم ترحیم برگزار کنند می توانند از ثلث تأمین کنند ولی اگر در این خصوص چیزی نگفته، کبار ورثه می توانند از اموال خودشان مصرف کنند و چنانچه میت صغیر داشته باشد نمی توانند از مال صغیر خرج کنند. والله العالم.

 

سوال: آیا حجله‎ هایی که برای اموات می‎گذارند و گل های طبیعی که روی جنازه و قبر می ‎ریزند، مصداق تبذیر مال هست یا وجه شرعی دارد؟

جواب: آنچه مسلّم است این است که اگر وجوهی که در این راه ‎ها مصرف می شودصرف خیرات و دادن صدقه برای میت شود از جهات متعدد مستحسن و مستحب و موجب انتفاع میت است. والله العالم.

 

سوال: آیا درست است یک نفر که یکی از بستگانش فوت می نماید زیر دیون دیگران واقع شود و مبلغی را از شخصی قرض نماید و ناچار شود زیاده از آن مبلغ را به عنوان ربا به قرض دهنده بپردازد تا در نظر مردم محترم شود؟

جواب: قرض ربوی حرام و از گناهان کبیره است. آنچه که برای میت نفع دارد خیرات و مبرات است و در درجه اول اداء دیون او مثل خمس و زکات و بدهکاری های او به اشخاص و کفارات و مظالم و حج نیابتی برای او اگر در ذمّه داشته باشد که این امور در صورتی که میت مدیون آن ها باشد همه از اصل ترکه او برداشته می شود و بعد هم خیرات مستحبه، مثل صدقه و احسان به فقراء و امور خیریه دیگر و اگر وصیت کرده باید به وصیت او تا مقدار ثلث ترکه او عمل شود و در زائد بر ثلث هم اگر کبار ورثه عمل نمایند احسان به او است، و راجع به مراسم معموله جهت عزای اموات و عروسی ها و مجالس ضیافت و میهمانی ها مقتضی است از مخارج سنگین که صاحبان عزا یا عروسی از تحمل آن به زحمت و حرج می ‎افتند و غالباً رجحان شرعی ندارد خود داری نمایند و سیره و روش حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه طاهرین علیهم السلام و راهنمایی های اخلاقی اسلامی را سرمشق قرار دهند و به اقتصاد عمل نمایند و حتی کسانی که اهل تمکن و توانایی مالی هستند نیز مناسب است در این قبیل مراسم میانه روی را مراعات نمایند تا کسانی که متمکن نیستند به ملاحظه عرف معمول گرفتار قرض و زحمت نشوند و مخصوصاً اگر این مراسم برای رقابت و هم چشمی‎ های دنیایی باشد هرگز موجب اجر برای زنده و مرده نخواهد شد و حال همان شخص را خواهد داشت که بر حسب بعضی اخبار در زمان حضرت امیرالمومنین سلام الله علیه برای رقابت و اظهار ریاست نه برای خدا و اطعام فقرا سیصد شتر قربانی کرد و حضرت خوردن گوشت آن ها را بر مردم تحریم نمود و احدی از آن ها نخورد. والله العالم.

 

خداوند متعال همه را موفق به پیروی از دستورات اخلاقـی اهل بیت سلام الله علیهم بنماید.

نوشته های مشابه

دفن میت
1 سال قبل
 نماز میت
1 سال قبل
غسل میت
1 سال قبل
غسل مس میت
1 سال قبل

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.