حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 5 July , 2024 ساعت ×
مسائل اجتماعى اسلام
۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۵
مسائل اجتماعى اسلام در توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

مسائل اجتماعى اسلام

مسأله 2871. تحصیل اعتقاد به اصول دین و مبانى اسلام بر هر مسلمانى، واجب است.

مسأله 2872. یاد گرفتن و یاد دادن علوم و صنایعى که مورد احتیاج عموم است، و هم‏چنین علوم و صنایعى که سبب قوت و شوکت جامعه مسلمین، و برترى قواى دفاعى آن‏ها بر کفار میشود، بر همه واجب مؤکد است به وجوب کفایى، و باید مسلمانان به نحوى قوى شوند که قطع طمع کفار را از بلاد و نوامیس و اعراض و اموال و معادن و ثروت خود بنمایند.

مسأله 2873. از مهمترین مطالب اسلامى، توجه به وضع تعلیم و تربیت فرزندان و مراقبت در حسن ترقى و تکامل علمى و تربیتى آن‏ها است.

مسأله 2874. فرستادن فرزندان به دبستان‏ ها و دبیرستان‏ ها و کودکستان‏ هایى که اسلامیت و امانت و علاقه‏ مندى مؤسس و معلمان آن‏ها به سنن اسلامى، محرز و شناخته نشده، و معرض انحراف فکر و عقیده و فساد اخلاق باشد، جایز نیست.

مسأله 2875. کفار حق ندارند در بلاد اسلام، مدرسه دایر کنند، و تعلیم و تربیت اطفال مسلمانان را عهده ‏دار شوند، و جایز نیست مسلمانان فرزندان خود را به مدارس و کودکستان‏ هاى آن‏ها بفرستند.

مسأله 2876. تأسیس مدارس مختلط؛ اعم از ابتدایى و عالى و تدریس در آن مدارس، و فرستادن فرزندان به آن مدارس و همکارى با آن‏ها، جایز نیست.

مسأله 2877. بر مسلمانان واجب است در صورتى که در مدارس و دانشگاه ‏ها و دانشکده ‏هاى علوم و صنایع مورد احتیاج عموم، طبق آداب و سنن و رعایت احکام اسلام به تعداد کافى نباشد، خودشان مستقیماً به تأسیس این‏گونه مدارس و دانشگاه‏ ها بر اساس تعالیم مقدسه اسلام و اجراى برنامه‏ هاى دینى، اقدام نمایند، و مهما امکن طورى ترتیب بدهند که از تمام طبقات هر کس استعدادش بیشتر است بتواند به تحصیل ادامه دهد.

مسأله 2878. دانش ‏آموزان و دانشجوها در هر رشته‏ اى از علوم مباحه، اگر غرضشان از تحصیل، خدمت به جامعه و ازدیاد عظمت اسلام و رفع حاجت مسلمانان از بیگانگان باشد، اجر و ثواب بسیار دارند.

مسأله 2879. حضور در کلاس درسى که استاد آن، فساد عقیده داشته باشد، و در ضمن درس به طور ضمنى، علیه اسلام تبلیغ می کند، جایز نیست.

 

برای بازگشت به صفحه رساله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.