حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 5 July , 2024 ساعت ×
مسائل متفرقه احکام خرید و فروش
۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
مسائل متفرقه احکام خرید و فروش در توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

مسائل متفرقه‏ احکام خرید و فروش

مسأله 2145. اگر فروشنده قیمت خرید جنس را به مشترى بگوید، باید تمام چیزهایى را که به واسطه آن‏ها قیمت مال کم یا زیاد می شود بگوید، اگر چه به همان قیمت یا به کمتر از آن بفروشد، مثلاً باید بگوید: که نقد خریده یا نسیه، و چنان‏چه بعضى از آن خصوصیات را نگوید و بعداً مشترى بفهمد، می تواند معامله را به هم بزند.

مسأله 2146. اگر انسان جنسى را به کسى بدهد و قیمت آن را معین کند و بگوید: این جنس را به این قیمت بفروش، و هر چه زیادتر فروختى اجرت خودت باشد؛ هر چه زیادتر از قیمت آن بفروشد، مال صاحب مال است، و فروشنده فقط می تواند مزد زحمت خود را از صاحب مال بگیرد؛ ولى اگر زیادى را به عنوان جعاله براى او قرار دهد، صحیح است، و هر چه زیادتر فروخت مال او است نه مال صاحب مال، و هم‏چنین اگر بگوید: این جنس را به این قیمت به تو فروختم؛ و او بگوید: قبول کردم؛ یا به قصد فروختن، جنس را به او بدهد و او هم به قصد خریدن بگیرد، هر چه زیادتر از آن قیمت بفروشد مال خود او است.

مسأله 2147. اگر قصاب، گوشت نر بفروشد و به جاى آن، گوشت ماده بدهد، معصیت کرده است. پس اگر آن گوشت را معین کرده و گفته: این گوشت نر را می فروشم؛ مشترى می تواند معامله را به هم بزند، و اگر آن را معین نکرده، در صورتى که مشترى به گوشتى که گرفته راضى نشود، قصاب باید گوشت نر به او بدهد.

مسأله 2148. اگر مشترى به بزاز بگوید پارچه‏ اى می خواهم که رنگ آن نرود و بزاز پارچه ‏اى به او بفروشد که رنگ آن برود، مشترى می تواند معامله را به هم بزند.

مسأله 2149. قسم‏ خوردن در معامله اگر راست باشد مکروه، و اگر دروغ باشد حرام است.

 

برای بازگشت به صفحه رساله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.