حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024 ساعت ×
مسائل متفرقه تقلید
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
پاسخ به سوالات شرعی در خصوص مسائل متفرقه تقلید کردن مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
پ
پ

مسائل متفرقه تقلید

سوال: آیا برای مرجع تقلید شرایطی علاوه بر آنچه که در رساله ‎های عملیه قید شده از جمله موافقت و همراهی با اساس نظام جمهوری اسلامی لازم است یا خیر؟

جواب: اساس جمهوری اسلامی حاکمیت احکام اسلام است و این معنایی نیست که شخص مسلمان با آن موافقت نداشته باشد و انتظار همه همین است که احکام اسلام حاکمیت پیدا کند و شرایط مجتهد جامع الشرایط و مرجع تقلید همان است که در رساله‎ های عملیه مذکور است. والله العالم.

 

سوال: کسانی که به فتوای مجتهد میت، باقی هستند جوازاً یا وجوباً در مسأله پرداخت سهم سادات که به فتوای میت مانند سهم امام علیه السلام اجازه مرجع تقلید لازم داشته می توانند این مسأله را به فتوای مرجع حی عمل کنند؟

جواب: در فرض مذکور با بقا بر تقلید میت که اجازه مجتهد یا مرجع تقلید را لازم می دانسته فعلاً باید با اجازه مجتهد یا مرجعی که به او در مسأله بقا رجوع کرده سهم سادات عظام را بپردازد. والله العالم.

 

سوال: در رساله فرموده اید کسی که وصیت می کند لازم نیست بالغ باشد حتّی ده سال داشته باشد کافی است. حال این ده ساله در مسأله اختلافی به فتوای کدام مجتهد عمل کند با این که بالغ نشده و تقلید بر او واجب نیست؟

جواب: در نفوذ وصیت طفل ده ساله تقلید او از مجتهد شرط نیست. بلی، وصی و وارث او در این مسأله، طبق فتوای مجتهدی که از او تقلید می نماید عمل می‎کنند. والله العالم.

 

سوال: فرق بین حکم و فتوا چیست؟

جواب: فتوا عبارت از بیان حکم کلی است که مجتهد آن را از کتاب و سنت استفاده کرده ولی حکم، انشا و دستوری است در موضوع خاص جزئی که مجتهد جامع الشرایط صادر می‎کند. والله العالم.

 

سوال: حکم حاکم را تا چه حد نافذ می دانید؟

جواب: حکم مجتهد جامع الشرایط نافذ است و بر همه عمل به آن لازم است مگر آن که کسی اشتباه و خطای او را در مبانی حکم بداند، و به طور کلّی نفوذ حکم او در مواردی است که اگر مکلّف خودش هم به آن عالم شود، مکلّف به عمل به مضمون آن حکم می باشد. والله العالم.

 

سوال: نظر شما در مورد حداطاعت از مرجع تقلید چیست؟

جواب: فتاوای مرجع تقلید برای مقلّد واجب العمل است و اگر در موردی حکم کند آن هم واجب العمل است. والله العالم.

 

سوال: آیا عمل به فتوای یک مجتهد تنها برای مقلد ینش عمل به وظیفه است یا سایرین هم می توانند به استناد فتوای او عمل کنند؟

جواب: فقط برای مقلّدین خود آن مجتهد، حجت است. والله العالم.

 

سوال: برای شخص محتاط، آیا داخل کردن فتاوای فقهای گذشته هم لازم‎است؟

جواب: بلی، برای رعایت احتیاط کامل باید فتاوای علمای جامع الشرایط تقلید در گذشته نیز ملاحظه شود. والله العالم.

نوشته های مشابه

الکل صنعتى
1 سال قبل
نجاسات
1 سال قبل
تیمم
1 سال قبل

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.