حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024 ساعت ×
نسبت دادن لفظ جلاله «الله» به معصومین
۰۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
در برخى هیئت هاى مذهبى اشعارى سروده و خوانده مى شود که در ضمن آن لفظ جلاله «الله» را به ذوات عصمت و... نسبت مى دهند؛ مثلاً گفته مى شود: من على اللّهى ام. از آن حضرت تقاضا مى شود جهت تنویر افکار، نظر مبارک خود را مرقوم فرمایید.
پ
پ

نسبت دادن لفظ جلاله «الله» به معصومین

س. در برخى هیئت هاى مذهبى اشعارى سروده و خوانده مى شود که در ضمن آن لفظ جلاله «الله» را به ذوات عصمت و… نسبت مى دهند؛ مثلاً گفته مى شود: من على اللّهى ام؛ من حسین اللّهى ام؛ من زینب اللّهى ام و…؛ حتّى اخیراً گفته اند: من که هیچ، انبیا، اکبراللّهى هستند (مقصود، حضرت على اکبر علیه السلام است). گاهى لفظ مبارک «هو» را به طرز خاصى به طور دسته جمعى فریاد مى زنند و بعد از آن «یا حسین» و یا «یا زینب» مى گویند؛ مثلاً مى گویند: «هو یا زینب» و امثال آن.

از آن حضرت تقاضا مى شود جهت تنویر افکار، نظر مبارک خود را مرقوم فرمایید که شدیداً مورد حاجت است. خداوند به همه ما توفیق تبعیت کامل از احکام الهى را عنایت فرماید و همه را از فِتَن نجات دهد.

 

ج. واضح است که گفتن این کلمات به قصد جدّ و اراده مفهوم ظاهر این الفاظ، شرک و کفر است و با شک در اینکه گوینده، مفهوم ظاهر آن را اراده کرده یا معناى دیگرى در نظر داشته، اگر قرینه صارفه اى ـ که دلالت بر عدم معناى ظاهر آن دارد ـ نباشد، باز هم حمل بر کفرگویى مى شود.

اما به ملاحظه اینکه افرادى موحّد و خداپرست، این کلمات را بر زبان مى آورند و حضرات ائمّه را بنده مقرّب خدا و اولیاى خداوند مى دانند؛ و با بی التفاتى و جهل به معناى این الفاظ، آن را بر زبان مى آورند و یا به هرحال هرگز قصد ندارند که آن بزرگواران را الله و خدا بدانند، به کفر و شرک آنها حکم نمى شود.

با وجود این، لازم است از گفتن این الفاظ جدّاً خوددارى شود؛ زیرا مفاسدى که بر این گونه شعارها مترتّب مى شود و زیان هایى که براى دین و مذهب و درک و معرفت جامعه دارد، بسیار است. مسلمانى که در همه نمازهایش شهادت مى دهد که شخص نبىّ اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ـ که افضل همه مخلوقات و همه این بزرگواران است ـ پیغمبر و بنده خدا است، معنى ندارد که بگوید: «محمد اللّهى» یا «على اللّهى» یا «حسین اللّهى» هستم.

بنابراین باید مجالس مومنین از این برنامه ها و شعارها پاک و منزّه باشد و به ذکر فضایل و مناقب آن بزرگواران ـ که در احادیث صحیح آمده است ـ مجالس خود را مزین نمایند و امر ولایت اهل بیت علیهم السلام را زنده نگاه دارند و حدود توحید و نبوّت و امامت و حریم مقامات را رعایت نمایند.

خداوند متعال همه اعمال عبادى و کارهاى ما را از تصرّفات شیاطین و افراد بی معرفت حفظ نماید و توفیق تعظیم شعائر و تأسّى کامل و صحیح به اهل بیت علیهم السلام را به همگان عطا فرماید.

لازم به تذکر است که در مقام متوجه ساختن افراد مذکور به این حقایق باید برادرانه در محیطى صمیمى و به طور مشفقانه عمل شود تا تذکر ـ ان شاء الله تعالى ـ ثمربخش و مفید واقع گردد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.