نماز جمعه
سوال: حکم نماز جمعه در زمان غیبت حضرت ولی عصر ارواح العالمین له الفداء چگونه است؟
جواب: به نظر حقیر در زمان غیبت در صورت خواندن نماز جمعه احتیاط واجب خواندن ظهر است ولی نظر به این که در حال حاضر خلوت ماندن نماز جمعه موجب ضعف مومنین در حفظ مواضع اسلامی است در حدّی که شوکت این مراسم محفوظ بماند مومنین شرکت نمایند. والله العالم.
سوال: وقت شروع نماز جمعه از اول زوال است تا چه موقع؟
جواب: وقت نماز جمعه از اوّل زوال است تا مدت زمانی که مکلّف با تحصیل شرایط بدون عجله آن را بتواند انجام دهد. والله العالم.
سوال: آیا نماز ظهر از شرکت کنندگان در نماز جمعه، ساقط است یا خیر؟
جواب: در فرض سوال، بنابر احتیاط واجب باید نماز ظهر را هم بخوانند و چنانچه امام جمعه اکتفا به نماز جمعه کند باید نماز ظهر و عصر را خودشان بخوانند و رجاءً اقتدا جایز است ولی نباید به آن اکتفا شود. والله العالم.
سوال: بنابر فتوای مرحوم آیت الله گلپایگانی قدس سره نماز جمعه کفایت از نماز ظهر نمی کند و مقلدین باید نماز ظهر را بنابر احتیاط واجب بخوانند همچنین در صورتی اقتداء به نماز عصر درست است که امام نماز ظهر خود را بجا آورد. حال آیا باید مأمومین در صف جلو (به طوری که صف تشکیل شود) نیز بلند شوند و نماز ظهر را بخوانند تا نماز عصر مأمومین در صف بعد صحیح باشد؟
جواب: بلی، اگر کسی بخواهد طبق احتیاطی که مرحوم آیت الله گلپایگانی قدسسره فرموده اند عمل کند، باید در این جهت نیز رعایت احتیاط بنماید، اگر مأمومین صف جلو نماز ظهر را احتیاطاً می خوانند در نماز عصر اقتدا بیاشکال است. والله العالم.
سوال: در هندوستان کارکنان اداره ها از جهت این که دولت غیراسلامی است و برای خصوص نماز جمعه تعطیل نمی کند نمی توانند در وقت شرعی در نماز جمعه شرکت نمایند، شرکت نکردن آن ها جایز است؟ آیا می توانند بعد از تعطیل شدن اداره یک ساعت و نیم بعد از ظهر اقامه جمعه نمایند؟
جواب: زمان نماز جمعه اوّل وقت است و یک ساعت و نیم بعد از ظهر وقت نماز جمعه میگذرد، و به نظر اینجانب نماز جمعه در غیبت امام زمان ارواحنافداه واجب نیست و کفایت از ظهر نمیکند. والله العالم.
سوال: امام جمعه می تواند مسافر باشد یا نه، در جایی که بی احترامی به نماز جمعه نباشد و خلاصه نزدیک نماز جمعه نباشد، آیا می توان نماز ظهر و عصر را با جماعت خواند یا باید صبر کرد؟
جواب: امامت نماز جمعه برای مسافر محلّ اشکال است، و نسبت به تأخیر نماز ظهر و عصر تا تمام شدن نماز جمعه اولی رعایت این جهت است لکن واجب نیست. والله العالم.
سوال: با توجّه به این که تعدادی از ائمه محترم جمعه شهرستان ها، در قم ساکن می باشند و روزهای جمعه جهت برگزاری نماز جمعه، به محلّی که وطن آن ها نیست مراجعه نموده و نماز عصر خود را با توجّه به فتوای مرجع تقلید خود کامل میخوانند، اگر نظر مرجع تقلیدِ مأمومین خلافِ نظر مرجع تقلید امام باشد، آیا اقتدا در این صورت صحیح است؟
جواب: در فرض سوال، اقتداء صحیح نیست. والله العالم.
سوال: شرکت در نماز جماعت و نماز جمعه ای که در عدالت امام شک دارم جهت تقیه از اداره متبوعه چه حکمی دارد؟
جواب: این مورد از موارد تقیه که موجب اکتفاء به عمل تقیه ای می شود نیست، و اگر در آن جماعت شرکت کرده اید باید خودتان نماز را مجدداً فرادی یا با جماعت صحیح بخوانید. والله العالم.
سوال: سوره های الضحی و الم نشرح، فیل و ایلاف که در نماز حکم سوره واحده را دارند، آیا در غیر نماز مثل خطبه جمعه هم این چنین است؟
جواب: در غیر نماز این حکم را ندارند. والله العالم.
سوال: خرید و فروش در روز جمعه مکروه است یا مباح؟ مسافرت چطور؟
جواب: معامله در وقت اقامه نماز جمعه و مسافرت قبل از اداء آن مکروه است. والله العالم.
سوال: استدعا می شود تعیین ساعت کنید خطبه نماز جمعه را و خود نماز جمعه از اوّل ظهر شرعی چقدر باید طول بکشد؟ چقدر از ظهر بگذرد نماز جمعه ساقط است؟ تا تمام بشود چقدر باید از ظهر بگذرد که اگر از آن وقت گذشت نماز جمعه ساقط است؟ اگر امام جمعه ای اعتناء نکرد بعد از تعیین وقت نماز جمعه خواند و مردم مسئله را نمی دانند، امام جمعه معصیت کرده یا نه؟
جواب: اوّل وقت نماز جمعه اول ظهر است تا مقداری که مکلف بتواند نماز جمعه را با شرایط آن ـ تحصیل طهارت از حدث و خبث و حضور در اجتماع ـ بجا آورد و چون این امور به حسب موارد و اشخاص، متفاوت است نمی توان آن را با ساعت معین کرد. یادآوری می شودبه نظر این جانب در عصر غیبت، بنابراحتیاط واجب نماز جمعه مجزی از نماز ظهر نیست و کسی که آن را می خواند به احتیاط واجب باید ظهر را نیز بخواند. والله العالم.
سوال: اگر امام در نماز جمعه رکوع را دو مرتبه انجام بدهد یا مأموم دو مرتبه اشتباهاً انجام دهد نماز باطل است یا اضافه رکوع مأموم در جمعه مثل نماز یومیه نیست؟
جواب: اگر امام رکوع را دو مرتبه انجام دهد و یا مأموم عمداً یا اشتباهاً دو مرتبه رکوع را انجام دهد، نماز او باطل است. بلی، اگر مأموم سر از رکوع بردارد و ببیند هنوز امام در رکوع است و به قصد تبعیت مجدّداً به رکوع رود و امام را در رکوع درک کند اشکال ندارد. واللهالعالم.
ثبت دیدگاه