حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

چهارشنبه, ۲۸ شهریور , ۱۴۰۳ Wednesday, 18 September , 2024 ساعت ×
هدف از خلقت انسان و عالم تکلیف
۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
با اینکه بیشتر مردم اهل جهنم هستند خلقت انسان و عالم تکلیف براى چیست؟
پ
پ

هدف از خلقت انسان و عالم تکلیف

سوال: با اینکه بیشتر مردم اهل جهنم هستند خلقت انسان و عالم تکلیف براى چیست؟

 

جواب: خلقت همه انسان ها براى این است که با انتخاب و اختیار خود و استفاده از هدایت هاى الهى به مقامات نایل شوند و به رضوان خدا و بهشت و نعمت هاى آن و کمال مطلوب برسند. اگر به گفته شما بیشتر مردم اهل جهنّمند، یا به جاى بهشت، جهنّم و راه هاى آن را انتخاب مى نمایند، به سوء اختیار خودشان است.

خلاصه این که: برنامه بسیار پیچیده امتحان و آزمایش، با این خلقت انجام مى شود و در واقع تشخیص و تخلیص، تا گزینش زبده ها و صلحا برقرار مى گردد و این وضعیت و برنامه اى است که مى توان گفت به یک معنى در درجات مختلف و در کلّ عالم طبیعت برقرار است؛ با این تفاوت که جریان در ناحیه تشریعیات و امور تکلیفیه در انسان به اختیار خودش وابسته است.

به علاوه، این مطلب که بیشتر مردم اهل جهنّم اند، یا مخلّد در آتش هستند، ثابت نیست و تعبیر قرآنى (کثِیراً مِنَ الْـجَنِّ وَالْإِنْسِ)؛[1] است. آنچه مسلّم است اینکه: اشخاص مقصّر و ملتفت که در حال کفر مرده باشند، مستوجب جهنّم اند و خلود در جهنّم فقط در مورد معاندین است.

 


[1]. اعراف، 179.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.