حدیث روز
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله: کسی‌که قائم از فرزندان مرا انکار کند، پس همانا مرا انکار کرده است - مصدر کتاب منتخب الاثر تألیف آیت الله العظمی صافی قدس سره

دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024 ساعت ×
حکمت گفتن «ان شاء الله» در هنگام انجام کار
۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
چرا وقتى مى خواهیم کارى را انجام دهیم، «ان شاءالله» مى گوییم؟ مگر خداوند خوبى بنده اش را نمى خواهد؟ فلسفه این گفتار چیست؟
پ
پ

حکمت گفتن «ان شاء الله» در هنگام انجام کار

سوال: مگر خداوند خوبى بنده اش را نمى خواهد؟ او مى خواهد که بنده اش به سوى کمالات هدایت شود. پس چرا وقتى مى خواهیم کارى را انجام دهیم، «ان شاء الله» مى گوییم؟ مثلاً مى خواهیم مسجدى را بنا کنیم و این مسجد ذخیره آخرتمان است؛ مى گوییم: اگر خدا بخواهد، این کار را انجام مى دهم. فلسفه این گفتار چیست؟

 

جواب: گفتن «ان شاء الله» با رسیدن به کمالات منافات ندارد؛ بلکه خود گفتن آن، مرتبه اى از کمال است؛ چون اوّلاً: در قرآن و روایات به آن ترغیب شده و ثانیاً: معنایش این است که تحقّق امور به مشیت الهى بستگى دارد؛ یعنى اگر خداوند نخواهد، هیچ امرى در خارج صورت حصول و تحقّق نمى گیرد.

گفتن «ان شاءالله» در امور خیر، به این برمى گردد که گوینده درواقع از خداوند مى خواهد مانعى براى انجام کار خیرى که قصد دارد انجام دهد، پیش نیاید و توفیق آن را داشته باشد؛ و این نشانه کمال توحید گوینده است. والله العالم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وبسایت منتشر خواهد شد.