تغییر دادن مصرف نذر
سوال: شخصی نذر کرده به طور اطلاق که یک ربعِ عایدی وسیله نقلیه خود را در راه حضرت عباسعلیه السلام صرف کند، بفرمایید اگر به مصرف روضه خوانی برساند، هر روضه که خوانده شود مکفی است، یا باید روضه حضرت عباس علیه السلام خوانده شود و نیز اگر با آن پول کتاب بخرد و در اختیار اهل علم و ارباب استحقاق قرار دهد در راه آن بزرگوار کفایت می کند یا خیر؟
جواب: در فرض سوال لازم نیست خصوص روضه حضرت عباس علیه السلام باشد و خریدن کتب مفیدی که اطمینان به صحت آن داشته باشند و اهداء آن به اشخاص نیز اشکال ندارد خصوصاً اگر در صفحه اول کتاب هم قید شود که از محل نذر حضرت عباس علیه السلام است و به هرحال باید این کارها را به قصد اهداء ثواب به حضرت عباس علیه السلام انجام دهند. والله العالم.
سوال: کسی نذر کرده که در روز عاشورا مقدار معینی طعام به فقرا بدهد. آیا می تواند پس از چندین سال که به این ترتیب عمل نموده مبلغی را که صرف طعام مینموده، جهت روضه خوانی حضرت سید الشهدا صرف نماید یا خیر؟
جواب: اگر صیغه نذر نخوانده باشد مختار است و الا باید طبق نذرش عمل نماید، البته حفظ برنامه های اطعام در ایام عاشورا قطع نظر از نذر خوب و تعظیم شعائر است. والله العالم.
سوال: در دهه اول محرم نذوراتی بابت هیئت و دسته جات که به مناسبت شهادت سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام در این دهه برپا می شود آورده اند، الان مقداری برنج، 2 رأس گوسفند مقداری چای، قند و شکر اضافه آمده است و هیئت مبلغ حدوداً 300 هزار تومان بدهکاری دارد. خواهشمندم مسأله شرعی این هیئت را توضیح دهید، لازم به تذکر است که واقفین اجناس (نذرکنند گان) مشخص نمی باشند و این که آیا می شود اجناسی که اضافه آمده است به نرخ روز فروخته شود و بدهکاری های هیئت که اعم از خرید برنج، حبوبات، کرایه فرش و کرایه پوش، کرایه داربست و غیره می باشد با فروختن این اجناس پرداخت شود؟
جواب: اشیاء مذکور باید در مواردی که اهدا کنندگان آن در نظر داشته اند حسـب معمول محل و برنامه سـال های گذشته صرف شود و چنانچه موضوع آن بر حسب معمول منتفی باشد و صاحبان آن ها هم مجهول و تحصیل اذن از آن ها میسر نباشد احتیاطاً آن ها را به فقیر غیرسید از باب مظالم بدهند و فقیر به اختیار خودش برای اداء قروض هیئت می تواند آن را اهداء نماید. والله العالم.
سوال: در ایام تاسوعا و عاشورا رسم شده، در یک محل یا در یک خانه خیمهگاه درست کرده، مردم در اطراف آن مشغول عزا داری می شوند، و بر مصیبت های حضرت سید الشهداء و هفتاد و دو یار و انصارش گریه می کنند و عده ای از ارادتمندان ائمه اطهار علیهم السلام نذورات از قبیل قند، لباس و پارچه می آورند که مقداری از آن نذورات برای پذیرایی از مهمانان در همان محل خرج می شود و مقدار زیادی می ماند، لطفاً حضرتعالی محل مصرف نذورات باقی مانده را معین فرمایید که در کجا مصرف شود؟
جواب: در مورد سوال نذورات مذکور را در همان مواردی که قبلاً مصرف می شده مصرف نمایید، لباس و پارچه های نذری را نیز مجازید با نظارت امناء محل بفروشید و در موارد مذکور مصرف نمایید. والله العالم.
سوال: من در ابتدای تکلیف برای این که فعل حرام خاصی را ترک کنم نذر شرعی با بیان صیغه آن کردم که در مقابل هر دفعه ارتکاب آن عمل مدت زمان مشخصی مثلاً ده شب نماز شب بخوانم و ده جزء قرآن و زیارت عاشورا هم بخوانم، تا آمدم آن فعل حرام را ترک کنم تعداد بسیار زیادی بدهی بر عهده ام قرار گرفت که البته سال هاست مشغول ادای این بدهی ها هستم ولی می ترسم عمرم کفاف ندهد و از عهده ادای دین برنیایم و می ترسم بعد از من هم، کسی آن ها را برایم انجام ندهد البته در بین سال هایی که هنوز موفق به ترک آن گناه نشده بودم، چند بار خودم تصمیم گرفتم آن عهد را از عهده ام خارج کنم، اما می دانستم این نحوه شرعی نیست. سوال بنده این است چطور می توانم این بدهی ها را شرعاً از عهده خود خارج کنم تا اگر مُردَم، لازم نباشد دیگران باقی آن ها را برایم انجام دهند؟ آیا این کار با پرداخت کفاره میسر است و اگر میسر است چه کفاره ای باید بپردازم؟
جواب: اگر نذر شما بدون اذن از پدر بوده، اصل نذر باطل است و اگر با اجازه پدر هم بوده، واجب نیست دیگران بعد از شما بقیه آن را انجام دهند. والله العالم.
سوال: اگر انسان چیزی را نذر کند و فراموش کند یا نداند که چند بار (مثلاً زیارت عاشورا) باید بخواند، چه باید بکند؟
جواب: اگر تعداد آن را فراموش کند اکتفا به مقدار یقینی کافی است. والله العالم.
سوال: اگر کسی نذر کند که چنانچه منزلم را تجدید بناء کنم سالی چند جلسه توسل به اهل بیت علیهم السلام در آن منزل برپا می کنم، چنانچه این منزل را بعد از چند سال بفروشد تکلیف او چیست؟
جواب: در فرض مذکور بعد از فروختن منزل نسبت به نذر مذکور تکلیفی ندارد. والله العالم.
ثبت دیدگاه