ماه مبارک رمضان عالی ترین مکتب تربیت و اخلاق – از سلسله نوشتارهای مرجع ولائی آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره – شماره 6– سلام بر ماه خدا
سلام بر ماه خدا
سلام بر ماه خدا
سلام بر میهمانان خدا!
سلام بر روزه داران!
سلام بر آنان که با نیروی ایمان، جنبشها و تمایلات نفسانی را مهار کرده و میتوانند خود را از آلودگیهای شهوت و غضب، و از پلیدی و زشتی کنار کشیده و پاک و بی غلّ و غش زندگی کنند.
سلام بر کسانی که حرمت ماه رمضان را نگاه داشته؛ و از برکات و فضیلتهای این ماه برخوردارند.
روزه دار عزیز! تو میهمان خدایی! تو مشمول آمرزش و رحمت او هستی! نفس کشیدن تو ثواب تسبیح و خواب تو ثواب عبادت را دارد؛ پس قدر خود را بدان!
بدان که بزرگترین مکتب تربیتی و روحانی اسلام برای همه طبقات اعم از غنی و فقیر، شاه و گدا و عالم و جاهل، افتتاح شده و شعبه های آن در کاخهای شهری و خانه های روستایی، در همه شهرها و نقاط مسلمان نشین باز گردیده و در عالم اسلام، وجد و نشاط و بیداری ضمیر و توجّه به معنویات، همه چیز را تحت الشّعاع قرار داده است.
به راستی که چه فرصت خوب و چه اوقات عزیزی است؛ اگر ما قدر آن را بدانیم. تا چه اندازه این ماه به ما نیرو میدهد؟ ما را امیدوار و سرزنده و تازه میکند و احساسات انسانی را بیدار میسازد؟
درود بر آن رهبرانی که در وصف روزه فرمودند:
«اَلصَّوْمُ جُنَّهٌ»؛
«روزه سپر (زره) است».
به راستی روزه، سپر از گناه، از پلیدی و زشتی و از آفات خشم و شهوت است.
برنامه اخلاقی اسلام
در این دنیای پرغوغا که بسیاری از مردم از فشار مادّیات و مدنیت (منهای انسانیت) خسته شده و از سرگردانیهایی که توجّه به مادّیات برای بشر فراهم نموده، به ستوه آمده و از رواج فساد اخلاق، فحشا و بیعفّتی و خدعه و نیرنگ رنج میبرند، نیاز جامعه به معنویات و اخلاق هر روز آشکارتر میشود. جمعیتی به نام تسلیحات اخلاقی تشکیل شده است که متأسّفانه چون برنامه کار آنها به طور جامع و مستقیم از تعالیم مقدّسه اسلام الهام نمیگیرد، موفقیتی به دست نمی آورند و اگر هم سر و صدایی بلند کنند، بسیار محدود و گاهی ممکن است با اغراض سیاسی توأم باشد. از این گونه جمعیتها و سازمانهای ضعیف، کاری ساخته نیست؛ و نمیتوانند در قلب و روح بشر وارد شده و او را در برابر همه این خطرات بیمه نمایند.
یگانه راهی که بشر را به سرمنزل رستگاری میرساند، راه اسلام است. همان آیینی که تعالیم و برنامه های آن، همه جانبه و در هر عصر و زمان مترقّیترین تعالیم است. همان دینی که معنویت و روحانیت آن، دلهای بشر را تحت نفوذ گرفته و ماه رمضانش، وضع و اوقات کار و پیشه، اداره و برنامه زندگی و… را عوض میکند.
اسلام برنامه تسلیحات اخلاقی عمیقی از چهارده قرن پیش به اجرا گذارده که اگر همه باهم همکاری کنند تا این برنامه از هر لحاظ اجرا شود، سطح اخلاق فاضله به میزان بی سابقه ای بالا خواهد رفت.
این برنامه تسلیحاتی اسلام در مقابل سپاه خشم و شهوت، بی عفّتی و ناپاکی، جنایت و خیانت، حبّ مال و جاه، بیرحمی، حرص، حسد، ظلم و ستم، تجاوز به حقوق ضعفا، ضعف اعصاب و ضعف روح، ناتوانی اراده و آفات دیگر، همان برنامه ماه رمضان است.
البتّه اسلام برنامه های اخلاقی و اجتماعی دیگر، بسیار دارد که چون موضوع گفتار ما نمیباشد، بحث درباره آن را به فرصتی دیگر محوّل میکنیم.
برای ما توجّه به برنامه های ماه رمضان لازم و مفید است؛ زیرا میتوانیم با برنامه های آن نقاط ضعف و نواقص امور خود را برطرف کنیم.
آری، ماه رمضان، ماه روزه، قرائت قرآن، دعا و ذکر خدا، توبه و اعاده حیثیت، ماه کمک به مستمندان و صله رحم، ادب و حسن خلق بوده و دستوراتش به قدری جالب و ارزنده است که ارزش آن را با جواهرات و اموال این دنیا نمیتوان سنجید. ثواب تمام اعمال حسنه و کارهای نیک در این ماه بیش از ماههای دیگر است.
قرائت قرآن مجید ـ به ویژه اگر با تأمّل در معانی آیات آن توأم باشد ـ ما را به معارف حقیقی و به عالم انسانیت، آشنا کرده و امراض روحی را شفا میبخشد.
ماه رمضان و ادعیه
ادعیه ای که در این ماه خواندن آنها توصیه شده، رشد فکری، علمی، اخلاقی و اجتماعی مسلمانان را قوّت میبخشد و آنان را به مصالح اجتماع و کوشش در قضای حوایج مردم، علاقه مند میسازد؛ و آتش حرص و آز را فرو مینشاند.
دعای «افتتاح»، معارف اسلام و عقاید حقیقی و حمد و سپاس خدا و کیفیت صلوات و عرض ادب به محضر پیغمبر اکرم و ائمه طاهرین را می آموزد.
سحرگاهان خواندن دعاهای سحر مخصوصاً دعای «ابوحمزه ثمالی» انسان را در عوالمی ملکوتی و روحانی سیر میدهد و او را به افق اعلی صعود میدهد.
آنچه در این دعا درج است از موادّ لازم برای ترقّی روح، و از تمام موادّی که استفاده از آن برای تغذیه جسم و تربیت بدن احتیاج میباشد، گرانبهاتر است. این دعا، برای تربیت روح و اصلاح امور اجتماعی و هدایت فکری، اعتقادی و تنظیم امور معیشت، مانند کتاب جامعی است که حاوی تمام دستورات بهداشتی جسم باشد؛ هرچند این مثال هم در معرّفی این دعا ناقص است.
تمام جملات این دعا، ارزنده و بااهمیت است و هر بندی از آن ما را به یک یا چند وظیفه از وظایف انسانی، اجتماعی و اخلاقی متوجّه میسازد و از همه بالاتر، روحانیت و حقیقتی است که خواننده در این دعا احساس مینماید.
نماز جماعت، مظهر اتّحاد
نماز جماعت که یکی از بزرگترین شعایر اسلام است و همواره باید مظهر شوکت و اتّحاد و نشانه اتّفاق و عظمت مسلمین باشد، در ماه رمضان رونق بیشتری یافته و مساجد از نمازگزاران ـ که کار و شغل خود را رها کرده و در برابر خدا با هم کیشان خود از سیاه و سفید، سر به سجده میگذارند ـ موج میزند.
روح عدالت، مساوات و آزادی اسلامی ظاهر میشود. آقا و نوکر، استاد و شاگرد، فقیر و غنی، همه در کنار هم میایستند و چه بسا که گاهی سرباز در صف جلو و افسر ارشد در پشت سر او مشغول نماز و نیایش ذات پروردگار است؛ و از آنها کسی به خدا نزدیکتر است که تقوا و پرهیزکاریش بیشتر باشد و چنین همه با هم «اَللهُ أَکبَرُ» و «سُبْحَانَ رَبِّی الْعَظِیمِ وَبِحَمْدِهِ» و «رَبِّی الْأَعْلَی وَبِحَمْدِهِ» و «بِحَوْلِ اللهِ وَقُوَّتِهِ أَقُومُ وَأَقعُدُ» میگویند.
مطالب مرتبط را از لینک های زیر پیگیری نمایید:
ثبت دیدگاه